STANDARD OCHRONY DZIECI
Procedura ochrony dzieci przed krzywdzeniem

ZASADY BEZPIECZNEGO KONTAKTU PERSONELU Z DZIECKIEM-PACJENTEM
We wszystkich działaniach podejmowanych wobec dziecka – pacjenta kierujemy się dobrem dziecka i jego najlepszym interesem. Dziecko – pacjent jest zawsze podmiotem naszych poczynań. W każdej interakcji z dzieckiem bierzemy pod uwagę jego wiek, sytuację medyczną, możliwości poznawcze i indywidualne potrzeby. Niniejsze zasady zostały spisane w celu określenia ram profesjonalnych relacji z dzieckiem-pacjentem i wskazania dobrych praktyk, a także zachowań, które nigdy nie powinny mieć miejsca.

ZASADY BEZPIECZNEGO KONTAKTU PERSONELU Z DZIECKIEM-PACJENTEM (WERSJA DLA DZIECI)

JESTEŚ TU, PONIEWAŻ WYMAGASZ NASZEJ POMOCY ⛑
Znajdujesz się w Centrum Medycznym QMEDIC 🏥 W naszym Centrum pracują lekarki i lekarze 👩‍⚕️, pielęgniarki, psycholodzy, fizjoterapeuci, technicy, rejestratorki, a także inne osoby, które chcą pomagać dzieciom 🧒 W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą tylko leczenia 🩺 Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz pacjent ⬇

1. Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.
2. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
3. Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się
tego dowiedzieć – pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.
4. Będziemy Cię traktować z szacunkiem. Nie będziemy Ci mówić, że nie boli, jeśli może zaboleć.
5. Chcemy, żebyś zawsze czuł/a, że Twoje zdrowie, potrzeby i uczucia są dla nas ważne. Jeśli chcesz powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba
lub nie podoba w naszym zachowaniu, w przychodni – zrób to. Postaramy się wysłuchać Cię z uwagą.
6. Będziemy starali się badać Cię delikatnie i dać Ci czas na oswojenie się z sytuacją. Czasem może to jednak nie być możliwe, jeżeli będziemy
musieli udzielić tej pomocy szybko z uwagi na Twoje zdrowie.
7. Jeżeli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenia, możesz nas o to poprosić. Nie zawsze będziemy mogli dać Ci tyle czasu, ile potrzebujesz, ale
będziemy się starać. Nie będziemy Cię przytulać bez Twojej zgody.
8. Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.

O CZYM JESZCZE WARTO WIEDZIEĆ ℹ
Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikowi medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a. Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas inne dzieci, które pilnie potrzebują naszej pomocy. W takiej sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.

INSTYTUCJE POMAGAJĄCE DZIECIOM

NAZWA INSTYTUCJI KONTAKT
Rzecznik Praw Dziecka SOS 800121212
To telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka czynny przez całą dobę, 7 dni w tygodniu
Centrum Pomocy Dzieciom. Fundacja Dajemy Dzieciom siłę Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Jeżeli czujesz się krzywdzony i potrzebujesz pomocy, możesz zadzwonić pod numer 116111, który działa codziennie w godzinach 12:00-22:00. Strona internetowa: www.116111.pl
Komitet Ochrony Praw Dziecka Misją KOPD jest ochrona praw i interesów dziecka. Głównym celem KOPD jest pomoc dziecku krzywdzonemu i jego rodzinie. Oferta KOPD adresowana jest do rodzin i w szerokim zakresie do dzieci: ofiar przemocy emocjonalnej, fizycznej i seksualnej oraz zaniedbań i niewłaściwej opieki. kopd@kopd.pl
Niebieska linia Bezpłatne konsultacje psychologiczne dla osób doznających przemocy. Telefon 22 499 37 33